الرئيسية » أهم اﻷخبار » طرح رؤية جديدة للكاتب محيي الدين جاويش ضمن مجموعته القصصية ” يُسرا “

طرح رؤية جديدة للكاتب محيي الدين جاويش ضمن مجموعته القصصية ” يُسرا “

كتب – ليلى حسن

يطرق الصحفي والكاتب محيي الدين جاويش باب القصة القصيرة من خلال مجموعته القصصية الأولى ” يُسرا ” الصادرة عن مؤسسة ” النيل والفرات للطبع والنشر والتوزيع” والتي قدمها شيخ النقاد العرب الكاتب الكبير فتحي العشري والمصدرة بإهداء إلى رائد القصة القصيرة الكاتب الراحل يوسف إدريس يطرق باباً تشكل كتاباته بها رؤية جديدة للأدب تجمع ببراعة وإمتاع بين القديم والحديث بدون إخلال أو تقصير ، وتكشف المجموعة عن جوانب شخصية كثيرة اختزلها الكاتب في قصصه التي تحفل بنماذج لشخصيات كثيرة نعرفها ولا نعرفها شخصيات نعيشها وربما يعيشها الآخرون أيضاً فالقاص هنا مهووس بالإنسان وحالته بغض النظر عن انتمائه لزمان أو مكان فبذور قصصه من الواقع لكن الشخوص فيها من الخيال. 

ويقول الكاتب الكبير فتحي العشري في تقديمه لـ ” يُسرا ” :”تعتمد أغلب قصص هذه المجموعة القصصية على الصدفة والمفاجآت والنهايات السعيدة والحزينة وتصور هذه القصص العودة للطفولة، وحميمية العالقة بين اإلنسان والحيوانات الأليفة والطيور والأغنام، وحب الريف والحقول، والمقارنة بين القرية والمدينة، والفارق بين الموت الطبيعى والقتل العمد، والتطلع إلى الصحراء والألشجار والنخيل، ومصادفة العواطف العابرة، ومرض التوحد، واإليمان، والخالص بالله”.

وفي بعض قصصه يفتح جاويش باباً جديداً ومختلفاً للخيال الجذاب المثير كما فعل في قصة ” بائع القبعات ” التي تسير في إطار سلس ومفاجئ وغريب في آن واحد حيث ترك المجال فيها للقارئ أن يعيش وأن يفسر مجريات القصة وخطها السردي الجديد نوعاً ما كما يدخل إلى نقاط بعيدة داخل النفس البشرية فيصف ببراعة مشاعر الفقد والحب والغياب والوحدة والخوف والأمان والغضب والصبر والحزن والسعادة ولم يدخل جاويش إلى أعماق النفس البشرية فقط بل واقتحم نفس الحيوان أيضا كما فعل في قصته ” قط ” التي أجاد فيها وصف مشاعر الحيوان وتفسيرها بصورة مثالية رغم بساطتها المفرطة.

وقد أبى جاويش في جميع قصصه أن يطلق أسماء على شخوص القصص فلا تجد إسماً لأي شخصية لأنه يرى أن القارئ هو البطل لذا يجد كل قارئ ذاته بين سطور المجموعة دون انسلاخها عن مجتمعها وهي الذات المخبأة بين مئات الأنفس الإنسانية الغنية والمنوعة كما يظهر القاص محيي الدين جاويش ممسكاً بناصية الأفكار والقضايا التي يطرحها في مجموعته”  يُسرا”  حيث يوقن بتأثير هذا اللون من الأدب في المتلقي ويكشف الكثير من العثرات والأمراض التي تلف الكثير من أبناء المجتمع

ويبدو من مجموعة ” يُسرا ” القصصية أن الكاتب محيي الدين جاويش يمتلك لغة وإحساساً جميلين إضافة إلى الموضوعية في الطرح كما أن قصصه تفتح آفاقاً وعوالم أرحب ناهيك عن حالات المفاجأة والذهول التي تشوب نهايات بعض قصصه مع فتح مجال التأويل ووضع القارئ بين خيار لأكثر من تفسير وهو نوع من المرونة أبداه جاويش ببراعة في مجموعته القصصية ” يُسرا” دون أن يفرض فهم محدد على القارئ حيث ان قصص المجموعة تنتهي على الورق لا لتسدل الستارة على أحداث القصة بل لتدخل نهاياتها في بدايات جديدة وآفاق أرحب.

الكاتب محيي الدين جاويش نثر في مجموعته القصصية  ” يُسرا” العديد من مشاكل النفس والمجتمع وامتشق قلمه وراح بمداده يصنع الكثير من اللوحات بأسلوب قصصي متميز ومشوّق حيث طرق معظم الأبواب التي تئن من معاناة وطرحها للنقاش والعلاج من خلال بعض النماذج التي اختارها في مجموعته التي بين أيدينا.

وصدر للكاتب محيي الدين جاويش سابقاً كتاب ” صباحات الياسمين ” ضمن سلسلة كتاب الهلال وهو كتاب جامع لخواطر رومانسية ذات مغزى عاطفي وممارسة لصنع الكلمات الجميلة التي تنطق بالمشاعر الإنسانية الصادقة قدم فيها الكاتب بعضا من فيض روحه حسب مرئياته لتلك العاطفة داعياً القارئ للمشاركة في تأملها بل ومعايشتها فهو يعبر بأقصوصات خفيفة حيكت بحروف ناعمة عن تلك المشاعر والأحاسيس الساكنة في وجدان القارئ فكانت هذه الخواطر تعبيرا رائعا عنها مستندا على لغة تبتعد بهم عن عالم الواقع المكتظ بالزحام والضوضاء إلى رحابة الخيال الجميل عالم الأحلام والتأملات الشاعرية بلغة بسيطة سلسة مختصرة مليئة بكلمات تصلح للتعبير عن المعاني الجميلة.

38 تعليق

  1. Say, you got a nice blog article. Keep writing.

  2. Thanks for the article post.Really thank you! Keep writing.

  3. Very informative blog article.Much thanks again. Keep writing.

  4. you have got an incredible blog right here! would you wish to make some invite posts on my weblog?

  5. It is actually a great and helpful piece of information. I am happy that you just shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  6. Now, there are hundreds of programs available ranging from free

  7. I really liked your blog.Much thanks again. Keep writing.

  8. you ave got a great blog here! would you prefer to make some invite posts on my weblog?

  9. Some great points here, will be looking forward to your future updates.

  10. I was suggested this web site by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my difficulty. You are amazing! Thanks!

  11. Im no expert, but I believe you just crafted the best point. You obviously know what youre talking about, and I can truly get behind that. Thanks for being so upfront and so honest.

  12. This can be a list of phrases, not an essay. you are incompetent

  13. visit the site Here are some of the websites we advise for our visitors

  14. Thanks for sharing, this is a fantastic blog post.Really thank you! Awesome.

  15. Thank you, I ave just been looking for information about this subject for ages and yours is the greatest I ave discovered till now. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  16. You can definitely see your expertise within the work

  17. Normally I do not learn article on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled me to check out and do so! Your writing taste has been surprised me. Thank you, very nice post.

  18. webpage or even a weblog from start to end.

  19. Your style is really unique in comparison to other people I have read stuff from. I appreciate you for posting when you ave got the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.

  20. Thank you for sharing this fine post. Very inspiring! (as always, btw)

  21. in our community. Your site offered us with helpful information to

  22. Looking forward to reading more. Great article.Really thank you! Much obliged.

  23. Im obliged for the blog article.Really looking forward to read more. Fantastic.

  24. I’а†ve recently started a site, the information you offer on this web site has helped me greatly. Thank you for all of your time & work.

  25. Please reply back as I am trying to create my very own site and would like to find out where you got this from or exactly what the theme is named.

  26. I value the post.Thanks Again. Fantastic.

  27. Ita??a?аАа’аАТ‚аЂ s actually a nice and helpful piece of information. I am happy that you simply shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  28. This article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your site and keep checking for new details about once per week. I opted in for your RSS feed too.

  29. Many thanks for publishing this, I ave been on the lookout for this details for a whilst! Your site is awesome.

  30. you can check here view of Three Gorges | Wonder Travel Blog

  31. onto a friend who was conducting a little homework on this.

  32. Looking around I like to look around the internet, regularly I will just go to Stumble Upon and follow thru

  33. There is clearly a bunch to identify about this. I consider you made various nice points in features also.

  34. wow, awesome article post.Much thanks again. Really Great.

  35. my family would It?s difficult to acquire knowledgeable folks during this topic, nevertheless, you be understood as do you know what you?re referring to! Thanks

  36. wow, awesome blog article.Really thank you! Fantastic.

  37. This is one awesome article post.Thanks Again. Keep writing.

  38. Good post. I be taught something tougher on totally different blogs everyday. It would always be stimulating to read content material from different writers and apply just a little something from their store. I’d want to make use of some with the content material on my weblog whether or not you don’t mind. Natually I’ll offer you a hyperlink in your internet blog. Thanks for sharing.

x

‎قد يُعجبك أيضاً

الزمالك يضع قدما في نهائي أفريقيا

كتب: خالد خيري نجح الزمالك في تحقيق فوز ثمين علي الرجاء المغربي في عقر داره ...